Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden van architour VOF, gevestigd in de Utrechtsedwarsstraat 30B te Amsterdam, ingeschreven bij de K.v.K. onder nummer 71387331.

 

Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- architour: het bedrijf dat tours, programma’s of activiteiten organiseert en uitvoert. Voor de uitvoering van de Overeenkomst kan architour derden inschakelen. Ten aanzien van het bepaalde in artikel 3, in artikel 4.2, in artikel 4.4, in artikel 6.2 en in artikel 7.4 van de algemene voorwaarden wordt onder de definitie van architour mede verstaan de door architour ingeschakelde derden, waaronder mede te verstaan gidsen en externen als horeca-ondernemers
- Opdrachtgever: elke rechtspersoon of natuurlijk persoon, al dan niet handelend in de uitoefening van een bedrijf of beroep, die architour opdracht geeft tot het verrichten van enige werkzaamheid.
- Overeenkomst: overeenkomst tussen Opdrachtgever en architour.
- Productiedatum: de (eerste) dag waarop het krachtens de Overeenkomst door architour te organiseren of uit te voeren evenement en/of arrangement zal plaatsvinden.
- Consument: een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van enig bedrijf of beroep.
- Tour: een rondleiding, programma of activiteit die door architour wordt georganiseerd en uitgevoerd, al dan niet met behulp van door architour ingeschakelde derden. Een Tour kan in een open groep of in een besloten groep plaatsvinden.
– Deelnemer: een participant van een Tour

 

Artikel 2: Toepasselijkheid van deze voorwaarden
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere Overeenkomst, waarop architour deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk is afgeweken.

 

Artikel 3: Offertes
1. Oriënterende gesprekken alsmede de door architour opgestelde offertes zijn vrijblijvend, tenzij in het oriëntatiegesprek anders wordt overeengekomen.
2. Tenzij anders is vermeld, zijn de in de offerte genoemde prijzen exclusief BTW, kosten van transport en eventueel voor de uitvoering noodzakelijk te maken reis- en verblijfskosten.
3. architour heeft het recht tussentijdse wijzigingen in de kostprijs ten gevolge van wijzigingen in regelgeving, overheidsheffingen of anders dan van overheidswege door te berekenen aan Opdrachtgever. Doorberekening ten gevolge van tussentijdse wijzigingen in de kostprijs anders dan van overheidswege geeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst te ontbinden voor zover de aanleiding voor doorberekening gelegen is binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst en architour daadwerkelijk tot doorberekening overgaat. Doorberekening van buitenlandse valuta geschiedt volgens de op de factuurdatum geldende dagkoers.
4. Naar aanleiding van een aanvraag voor een Tour stuurt architour een schriftelijk aanbod naar Opdrachtgever. Opdrachtgever dient binnen de in de offerte genoemde termijn schriftelijk kenbaar te maken of hij het aanbod van architour aanvaardt. Vervolgens controleert architour de beschikbaarheid van gidsen en andere diensten op de aangevraagde datum en bevestigt de boeking.

 

Artikel 4: Uitvoering van de Overeenkomst
1.  De Overeenkomst komt tot stand doordat Opdrachtgever het aanbod van architour schriftelijk door ondertekening aanvaardt en doordat architour de boeking vervolgens schriftelijk bevestigt.
2. architour zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
3. Met de totstandkoming van de Overeenkomst staat de betalingsverplichting van Opdrachtgever vast en heeft Opdrachtgever geen recht op restitutie op enig reeds betaald bedrag.
4. architour is gerechtigd het maximum aantal deelnemers per Tour te bepalen. architour informeert Opdrachtgever hierover.
5. Indien de Overeenkomst betrekking heeft op een besloten groep verplicht Opdrachtgever zich om ten minste 7 dagen voor de overeengekomen datum van een Tour het definitief aantal Deelnemers aan architour te verstrekken. Vanaf dat moment staat het aantal deelnemers vast en zijn wijzigingen van programma of reserveringen niet meer mogelijk. Opdrachtgever kan vanaf dat moment ook geen terugbetaling eisen voor kostenwijzigingen als gevolg van een lager aantal deelnemers.
6.    Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan architour aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan architour worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan architour zijn verstrekt, heeft architour het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
7. Opdrachtgever staat ervoor in dat iedere Deelnemer kennis heeft genomen van alle relevante verplichtingen uit de Overeenkomst
8.    architour is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor architour kenbaar behoorde te zijn.

 

Artikel 5: Vertegenwoordiging
1.    Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft architour het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
2.    In geval dat architour genoodzaakt is om voor een goede uitvoering van de Overeenkomst overeenkomsten te sluiten met derden, treedt zij op als middellijke vertegenwoordiger van Opdrachtgever. architour heeft het recht om hiervoor een bemiddelingsfee in rekening te brengen.
3.    architour zal naar hetgeen redelijk en billijk is zo goed mogelijk trachten nakoming van de verplichtingen uit overeenkomsten, zoals bedoeld in het vorige lid, te bewerkstelligen zonder echter verplicht te zijn deze derden in rechte aan te spreken.
4. De leden 1 tot en met 3 gelden voor zover deze niet in strijd zijn met hetgeen dwingend bepaald is in artikel 7:425 tot en met 7:427 van het Burgerlijk Wetboek dan wel de eventueel latere geldende dwingende regelgeving ten aanzien van een bemiddelingsovereenkomst.

 

Artikel 6: Wijziging van de Overeenkomst
1. Aanpassingswensen in het programma of de diensten kunnen tot 2 weken voor het datum van de Tour aan architour gemeld worden. Aanpassingen op de Overeenkomst zijn pas geldig nadat deze schriftelijk door architour zijn bevestigd.
2.    Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
3.    Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. architour zal Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
4.    Indien de wijziging of aanvulling op de Overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal architour hierover tevoren inlichtingen verstrekken aan Opdrachtgever. Indien een vaste prijs en/of een vast honorarium is overeengekomen zal architour daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van deze prijs en/of dit honorarium tot gevolg heeft.
5.    In afwijking van lid 3 zal architour geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan haar kunnen worden toegerekend.
6. Indien Opdrachtgever de Overeenkomst voortijdig wil beëindigen, ontslaat dit Opdrachtgever niet van diens betalingsverplichting en Opdrachtgever heeft geen recht op restitutie van een reeds betaalde of nog te betalen vergoeding.

 

Artikel 7: Geheimhouding
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

 

Artikel 8: Intellectuele eigendom
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van deze voorwaarden behoudt architour zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet.
2.    Alle door architour verstrekte documenten, zoals programmas, brochures, rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door Opdrachtgever en mogen niet door Opdrachtgever zonder voorafgaande toestemming van architour worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht.
3.    architour behoudt tevens het recht voor de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.


Artikel 9 Opzegging
1. Indien Opdrachtgever niet handelt in de uitoefening van een bedrijf of beroep geldt het volgende:
a.    Beide partijen kunnen te allen tijde de Overeenkomst opzeggen. Opzegging door architour dient evenwel met redenen omkleed te geschieden.
b.    Indien Opdrachtgever de opdracht annuleert nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, is deze het hieronder vermelde percentage van de overeengekomen som — zoals deze staat vermeld in de Overeenkomst — verschuldigd, afhankelijk van het moment van annulering;
c.
- 50% bij annulering binnen 60 dagen voor productiedatum
- 75% bij annulering binnen 30 dagen voor productiedatum
- 100% bij annulering binnen 14 dagen voor productiedatum.
Indien het moment van annulering meer dan 60 dagen voor productiedatum plaatsvindt, is Opdrachtgever de in de Overeenkomst expliciet vermelde organisatiefee aan architour verschuldigd.
2. Indien Opdrachtgever handelt in de uitoefening van een bedrijf of beroep, geldt het volgende:
a.    Beide partijen kunnen te allen tijde de Overeenkomst opzeggen, mits de opzegging schriftelijk en met redenen omkleed geschiedt.
b.    Het onder lid 1 b en c is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 10: Ontbinding van de Overeenkomst
De vorderingen van architour op Opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen:
- na het sluiten van de Overeenkomst aan architour ter kennis gekomen omstandigheden geven architour goede grond te vrezen dat Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;
- indien architour bij het sluiten van de Overeenkomst aan Opdrachtgever gevraagd heeft
zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is. In de genoemde gevallen is architour bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de Overeenkomst over te gaan, een en ander onverminderd het recht van architour schadevergoeding te vorderen.

 

Artikel 11: Gebreken en klachttermijnen
1.    Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 8 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan architour.
2.    Als een klacht gegrond is zal architour de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor Opdrachtgever zinloos is geworden. Dit laatste dient door Opdrachtgever kenbaar te worden gemaakt. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zal architour slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 14.

 

Artikel 12: Betaling
1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Na het verstrijken van genoemde termijn is Opdrachtgever in verzuim. Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd gelijk aan de wettelijke rente, vermeerderd met twee procentpunten, met een minimum van 12% per jaar.
2. In geval van liquidatie, faillissement of surséance van betaling van Opdrachtgever zullen de verplichtingen van Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar zijn.

 

Artikel 13: Incassokosten
1. Is Opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever. In ieder geval is Opdrachtgever 15% verschuldigd. Indien architour aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.    .
2. Opdrachtgever is jegens architour de door architour gemaakte gerechtelijk kosten verschuldigd in alle instanties, behoudens voorzover Opdrachtgever aantoont dat deze onredelijk hoog zijn. Dit geldt alleen indien architour en Opdrachtgever met betrekking tot een Overeenkomst waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn een gerechtelijke procedure voeren en een rechterlijke uitspraak in kracht van gewijsde gaat waarbij Opdrachtgever volledig of in overwegende mate in het ongelijk wordt gesteld.

 

Artikel 14: Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van architour is beperkt tot het bedrag van de door Opdrachtgever (redelijkerwijs te verwachten) verschuldigde prijs en/of het (redelijkerwijs te verwachten) honorarium.
2. Verder is de aansprakelijkheid van architour beperkt tot directe schade welke voortvloeit uit het niet, niet tijdig dan wel ondeugdelijk nakomen van de Overeenkomst. Voorts is architour op geen enkele wijze aansprakelijk voor gevolgschade, zoals winstderving.
3. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van architour of haar leidinggevende ondergeschikten.
4. Opdrachtgever dient terstond en uiterlijk 8 dagen na de dag waarop Opdrachtgever kennis heeft genomen dan wel kennis had behoren te nemen van de schade aan architour melding te doen van elke aanspraak op schadevergoeding.
5. De verjaringstermijn van elke rechtsvordering van Opdrachtgever tot schadevergoeding bedraagt 18 maanden en vangt aan op de dag volgend op de dag van intreding van de schadeveroorzakende gebeurtenis.
6. Iedere Deelnemer neemt voor eigen rekening en op eigen risico deel aan een Tour. Indien Opdrachtgever en/of een Deelnemer schade lijdt als gevolg van een Tour, kan deze architour daarvoor niet verantwoordelijk of aansprakelijk houden.

 

Artikel 15: Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen en die niet aan architour zijn toe te rekenen. Hieronder zullen (indien en voorzover deze omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken) mede zijn begrepen: stakingen; een algemeen gebrek aan benodigde grondstoffen en andere voor het totstandbrengen van de overeengekomen prestatie benodigde zaken of diensten; niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan architour afhankelijk is; het niet verschijnen van een artiest wegens ziekte; algemene vervoersproblemen.
2. architour heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt nadat architour haar verbintenis had moeten nakomen.
3. architour heeft, indien mogelijk, het recht te zorgen voor een redelijke vervangende prestatie. Opdrachtgever heeft, in geval architour zorgt voor een redelijke vervangende prestatie, geen recht op korting op de overeengekomen prijs en/of het overeengekomen honorarium. Voorts heeft Opdrachtgever geen recht op ontbinding van de Overeenkomst.
4. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van architour opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door architour niet mogelijk is langer duurt dan 1 maand zijn beide partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
5. Indien architour bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

 

Artikel 16: Geschillenbeslechting
1. In afwijking van de wettelijke regels voor de bevoegdheid van de burgerlijke rechter zal elk geschil tussen architour en Opdrachtgever in geval de rechtbank bevoegd is, worden beslecht door de Rechtbank te Amsterdam. architour blijft echter bevoegd om Opdrachtgever te dagvaarden voor de volgens de wet of het toepasselijke internationale verdrag bevoegde rechter.
2. Indien Opdrachtgever consument is of indien in zijn bedrijf of praktijk (inclusief Opdrachtgever zelf) drie of minder dan drie personen werkzaam zijn, heeft Opdrachtgever het recht gedurende een maand nadat architour zich schriftelijk op deze bepaling heeft beroepen, te kiezen voor beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde burgerlijke rechter.

 

Artikel 17: Toepasselijk recht
Op alle rechtsverhoudingen tussen Opdrachtgever en architour is Nederlands recht van toepassing.

 

Artikel 18: Wijziging van de voorwaarden
architour is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerking treden. architour zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan Opdrachtgever toezenden. Indien geen tijdstip van inwerkingtreden is medegedeeld treden wijzigingen jegens Opdrachtgever in werking zodra hem de wijziging is medegedeeld.


Amsterdam, 2023